Coachende vaardigheden voor vertrouwenspersonen
Ben je een vertrouwenspersoon, of neem je deze rol op? Zoek je tips en advies over hoe medewerkers aan te moedigen hun (psychosociale) problemen op te lossen? En wil je meer leren over coachende vaardigheden?
Als vertrouwenspersoon luister je actief naar medewerkers die psychosociale problemen ervaren. En denk je mee over mogelijke oplossingen. Om medewerkers aan te moedigen zelf naar oplossingen te zoeken en stappen te zetten om hun problemen op te lossen, zijn coachende vaardigheden onmisbaar. Het zijn communicatieve vaardigheden die je helpen om je gesprekspartner te laten groeien vanuit zijn of haar eigen potentieel. Coachende vaardigheden vormen een belangrijk hulpmiddel voor vertrouwenspersonen om hun rol optimaal in te vullen.
Op basis van diverse frameworks en toepassing van verschillende modellen o.a. positieve psychologie, neurolinguistisch programmeren (NLP), oplossingsgericht coachen, edm. zoomen we meteen dieper in op de essentie van de coachtechnieken.
Verwacht geen ellenlange en saaie uiteenzetting en theoretische concepten maar vooral praktisch aan de slag gaan met concrete oefeningen. Er wordt geoefend in kleine groepen met vragen vanuit de praktijk. Hiermee wordt het geleerde verankerd tot een nieuwe vaardigheid die je meteen kunt inzetten op het werk en zelfs in je privésituatie.