Coachende vaardigheden voor vertrouwenspersonen (Aalst)
Ben je een vertrouwenspersoon, of neem je deze rol op? Zoek je tips en advies over hoe medewerkers aan te moedigen hun (psychosociale) problemen op te lossen? En wil je meer leren over coachende vaardigheden?
Coachende vaardigheden zijn onmisbare skills voor meer duurzame inzetbaarheid.
Coachen is inmiddels een beproefde en wetenschappelijke onderbouwde manier om mensen te begeleiden in hun groei en ontwikkeling. Het is net het inzetten van die specifieke vaardigheden in de communicatie die het verschil kunnen maken!
Een ieder die met mensen te maken heeft in het bedrijf heeft baat bij praktische coachingvaardigheden.
Het ontwikkelen van een aantal specifieke vaardigheden kan meteen het verschil maken in de praktijk.
Ook de vertrouwenspersonen en preventieadviseurs kunnen meer bereiken door het inzetten van gestructureerde en doelgerichte vaardigheden in de communicatie.
Op basis van diverse frameworks en toepassing van verschillende modellen oa. positieve psychologie, neurolinguistisch programmeren (NLP), oplossingsgericht coachen, edm. zoomen we meteen dieper in op de essentie van de coachtechnieken.
Verwacht geen ellenlange en saaie uiteenzetting en theoretische concepten maar vooral praktisch aan de slag gaan met concrete oefeningen. Er wordt geoefend in kleine groepen met vragen vanuit de praktijk.
Hiermee wordt het geleerde verankerd tot een nieuwe vaardigheid die je meteen kunt inzetten op het werk en zelfs in je privésituatie.
Deze workshop is een aanvulling op de andere trainingen rondom "Inzicht in jezelf en de ander" en "Emotionele Intelligentie op de werkvloer" (maar je hoeft deze opleidingen zeker niet vooraf gevolgd te hebben).
Doelgroep
Deze opleiding is in eerste instantie gericht op vertrouwenspersonen. Maar iedereen die een gelijkaardige rol opneemt in een organisatie en zich meer wil bekwamen op gebied van coachende vaardigheden, kan hieruit leren.
Het programma
Als vertrouwenspersoon luister je actief naar medewerkers die psychosociale problemen ervaren. En denk je mee over mogelijke oplossingen. Om medewerkers aan te moedigen zelf naar oplossingen te zoeken en stappen te zetten om hun problemen op te lossen, zijn coachende vaardigheden onmisbaar. Het zijn communicatieve vaardigheden die je helpen om je gesprekspartner te laten groeien vanuit zijn of haar eigen potentieel. Coachende vaardigheden vormen een belangrijk hulpmiddel voor vertrouwenspersonen om hun rol optimaal in te vullen.