Documentenbeheer voor de preventieadviseur

Dankzij een doeltreffend en transparant documentenbeheersysteem kan je als preventieadviseur tijd vrij maken voor het 'echte' preventiewerk! Tijdens deze praktijkgerichte opleiding leer je dan ook hoe je snel en efficiënt te werk kan gaan bij de verdere uitbouw van het documentenbeheer. Hierbij wordt de link gelegd naar de veiligheidswetgeving en rekening gehouden met de wettelijk verplichte administratie die vereist is. Interessante voorbeelden, tips en oefeningen illustreren de theorie en verstrekken je inzichten die je meteen in je bedrijf in de praktijk kan brengen. Bovendien werkt de opleiding met een documentenbeheerstructuur waar ook je collega’s van de afdeling kwaliteit en milieu kunnen op inpluggen, zodat dubbele documenten en/of dubbel werk worden vermeden.

Doelstellingen

In deze opleiding krijg je toegang tot een voorbeeld van documentenstructuur. Tijdens de opleiding:

  • leer je hoe je een efficiënt documentenbeheersysteem kan uitbouwen;
  • leer je een goed doordachte structuur aan te brengen in je documentenbeheer;
  • neem je met kennis van zaken beslissingen bij de aankoop van een documentenbeheersysteem;
  • zet je met Windows Office een eenvoudig en doeltreffend documentenbeheersysteem op.

Je werkt ook met eigen documenten in deze opleiding (maximaal 5 digitale documenten die je meebrengt, bij voorkeur op een USB-stick). Dat kunnen documenten zijn van andere afdelingen die je consulteert of documenten die je tijdens audits toont. Je brengt het best ook een opsomming mee van de documentsoorten die je zelf creëert en een opsomming van de documentsoorten die je consulteert. Noteer vooraf ook even welke hindernissen je ervaart inzake documentenbeheer. Op die manier kan de opleiding nog beter worden afgestemd op jouw problemen en vragen. Breng ook je eigen laptop mee naar de opleiding (Windows Office).

Na het volgen van deze opleiding ben je klaar voor de praktijk en zal je heel wat kostbare tijd winnen.